دیابت، بیماری قلبی و کشیدن سیگار خطر مرگ را در افراد مسن مبتلا به زوال عقل افزایش می دهد

28 ژانویه 2016- دمانس (کاهش حافظه و سایر توانایی های ذهنی) یک بیماری جدی است و پیش آگهی این بیماری با کاهش پیشرونده ی عملکرد شناختی و عوارضی مانند عفونت ها و به زمین خوردن مشخص میشود. دمانس درمان ندارد و به طور فزاینده ای علت مرگ ومیر در ایالات متحده است. عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت که برعروق خونی و گردش خون تأثیر می گذارند با عوامل خطر دمانس  مشابه هستند، بنابراین پی بردن به ارتباط این بیماریها برای مراقبین حرفه ای سلامت بسیار مهم می باشد.

در تحقیقات جدیدی که نتایج آن درمجله ی the Journal of the American Geriatrics Societyمنتشر شده است، محققان به بررسی 12 تحقیق که در بیش از 235 هزار فرد مبتلا به دمانس در آنها شرکت  داشتند، پرداختند.

این بررسی ها نشان داد که خطر مرگ برای افراد مسن که به دمانس و دیابت مبتلا هستند، به مراتب بیشتر از افرادی است که تنها به دمانس مبتلا می باشند. همچنین در افراد مبتلا به دمانس که از دخانیات استفاده می کنند(تنباکو) خطر مرگ بسیار بالاتر است و خطر مرگ درافرادی که به زوال عقل و بیماری عروق کرونر مبتلا هستند تا حدودی بالاتراست. علاوه براین، محققان دریافتند که پروگنوز دمانس در مردان  بدتر از زنان است.

 از سوی دیگر، بنظر نمی رسد بالا بودن فشار خون، داشتن اضافه وزن و بالا بودن کلسترول سبب افزایش خطر مرگ در افراد مسن مبتلا به دمانس شود. محققان می گویند: یافته های آنها این سوال را ایجاد کرده است که چگونه میتوان بالا بودن کلسترول و فشار خون را در افراد مسن مبتلا به دمانس درمان کرد، زیرا بنظر نمی رسد این بیماریها ارتباطی با بالا بودن خطر مرگ  در این افراد داشته باشد.

تصمیم در مورد درمان این مشکلات در بیماران مبتلا به دمانس باید براساس ترجیهات این افراد و اینکه آیا این درمانها به بهبود کیفیت زندگی این افراد کمک می کند، انجام شود، همچنین باید نسبت خطرات به فواید این درمانها  مورد توجه قرار گیرد.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/305732.php